Assalamualaikum..
********kepada semua khalifah allah********..alhamdulillah..akhirnya ada ruang dan kesempatan untuk saya melakar blog ini setelah sekian lama mencari masa..wadah ini untuk tatapan saya sendiri sebagai muhasabah diri yang sentiasa alpa..juga untuk malaikat kecil saya..yang bukan lahir dari rahim saya tetapi dari hati dan kasih sayang serta kerinduan yang tidak pernah pudar..dia..alisya imani yang menjadi penawar duka dan penguat semangat.. tika menyentuh tangan kecil itu,terasa kuat diri ini untuk berjuang..semoga wadah ini mekar berkembang seusia dengannya dan terus mewangi...kalian...ingin saya kongsikan petikan dari sebuah kitab. Allah telah memuliakan umat ini dengan lima kemuliaan:

  • Allah menjadikan mereka lemah supaya tidak sombong.
  • Mereka dijadikan kecil-kecil supaya tidak memberatkan belanja, makan, minum dan pekerjaan.
  • Menjadikan usia mereka pendek supaya kurang dosa mereka.
  • Menjadikan mereka faqir/ miskin supaya meringankan hisab mereka di akhirat.
  • Menjadikan mereka umat terakhir supaya tidak tinggal lama di dalam kubur.

8 FEBUARI 2012
9:33 p.m

    DIA  SEMANGAT  KU   
     
Assalamualaikum sahabat-sahabat sekalian..bagaimana kehidupan kita hari ini?..senang atau sedang gigih berusaha..kalian,syukurlah segala yang Allah timpakan kepada kita ,anggap insan lain lebih menderita..andai lemah,bayangkan mereka yang lagi hebat diuji,tetapi semakin diuji,semakin kuat diri mereka..redha adalah penawarnya..berserah dirilah kepada segala dugaanNYA..Insyaallah,kita akan merasai satu ketenangan malah semakin hampir  denganNYA.

Sahabat sekalian..apabila sebut sahaja perkataan redha..aku  teringatkan seseorang..Dia insan yang  penuh bermakna dihati..insan yang banyak mendidik aku,bukan sahaja melalui tutur bicara malah segala perilakunya…dia bukan lah sesiapa yang istimewa,bukan insan sempurna malah jauh sekali melabel dirinya sifat baik..tetapi,bagi aku,,mengenali dirinya seolah-olah membuatkan saya sentiasa berfikir  secara matang..satu perkara yang benar-benar lekat dihati aku,apabila dia selalu menasihati agar belajar untuk redha..sebelum ini,apabila berbicara tentang redha,tiada apa yang berkesan dihati..teman-teman selalu cakap “redha saja..Allah dah tentukan macam tu”..hari ini aku tahu kenapa ia tak berkesan dihati aku dulu,kerana pada masa itu,aku masih lagi dihantui dengan usaha –usaha yang biasa-biasa,cuma angan –angan sahaja yang tinggi..apabila melihatkan hasil yang hendak dituai tidak seberapa,rasa cukup lemah,tidak berdaya malah begitu kecewa..malah,apabila dikatakan aku perlu redha..nampaknya ia langsung tidak melekat dihati malah semakin merasa hampa..

Sehingga tiba hari ini,aku belajar mengenali erti redha yang sebenar..terima kasih kepada insan yang pernah berada disisi semasa aku kesusahan..dia..fatmi hidayah binti razali..indah seperti namanya..dia seperti  utusan daripada Allah tatkala aku benar-benar lemah..dia hadir memberi kata-kata semangat..dan sering mengungkap kata tawakal..pada mulanya,aku tidak mengerti sepenuhnya..pernah suatu ketika,ketika keputusan peperiksaan diumumkan,dia mendapat keputusan yang jauh lebih rendah berbanding teman nya yang lain..aku lihat wajahnya,mungkinkah dia sedih atau kecewa..namun,aku gagal melihat kehampaan diwajahnya..malah dia berkata”emm,redha jela,usaha sikit,dapat keputusan pun macam ni lah”..kalaulah dia tahu,kata-kata itu benar-benar mendidik aku..tambahan lagi,ketika aku terpandang seorang pelajar yang menangis kerana keputusan nya yang teruk..sedangkan apabila aku perhati,keputusannya jauh lebih tinggi daripada fatmi hidayah.disaat itu,aku terfikir sejenak..manusia yang Allah kurniakan sesuatu nikmat,tidak pernah nampak kurniaan ALLAH itu, bahkan untuk mensyukuri pemberianNYA jauh sekali..lagi parah,menangis meraung tanda kecewa..sedangkan insan yang sedar dirinya disisi ALLAH,sentiasa berserah diri tatkala menyedari hakikat Allah itu YA RAAZAQ  (maha pemberi rezeki)..

Redha bukan untuk mereka yang  yang kalah sebelum berjuang,tetapi berusaha dari mula walau menyedari diri yang sememangnya tidak mampu..pernah satu masa,aku jatuh dan dihina oleh jiwa angkuh manusia..apabila teringat kata-kata kak fatmi,seperti seruan semangat agar aku bangkit,itu semua dari ALLAH..kita??redha..tiada penawar mujarab lain..selain berserah kepada ALLAH..sesungguhnya  ALLAH  tempat sebaik-baik kembali..REDHA BUKAN MENGALAH TAPI PERMULAAN LANGKAH KE ARAH KEJAYAAN DIDUNIA JUGA AKHIRAT..REDHA BUKAN KELEMAHAN,TETAPI KEMENANGAN..kenapa saya kata ia kemenangan..kalian,kita menang setelah syaitan berhempas pulas membisik kata dusta supaya kita menyalahkan YA RAHMAN,kita menang  kerana kita berjaya mendidik diri menjadi sabar..malah kemenangan terbesar,diri kita MULIA DISISI ALLAH..tak usah mencelarukan fikiran lagi..tak usah mempertikai lagi..apa kalian lupa,yang senang tak selamanya selesa,dan yang susah tak semestinya jadi papa..masa itu pasti tiba..andai hari ini kita cukup gembira dengan kejayaan kita,jangan lupa,kejatuhan itu seperti bayang-bayang yang sentiasa mengekori..andai tersilap langkah,bayang-bayang akan menjelma ke dunia nyata..dan jangan bersedih hati yang redha,tanya diri kita,berapa banyak sudah nikmat ALLAH yang diberi untuk kita,,bersyukurkah kita dengan pemberiannya..andai kita betul-betul pasrah..tunggu sahaja nikmat ALLAH yang lagi hebat sampaikan ia hadir tanpa bayang,ia singgah tanpa diundang..

Alhamdulillah..lepaskan segala keluhan berat itu..biar ia bebas terbang diudara..sentiasalah kita mendidik diri agar dekat dengan Sang Pencipta….semakin kita dekat,insyaallah,ujian yang datang hanya debu yang melekat,apabila ditiup angin  berlalu ia..semoga hari-hari kita bergerak kearah kesempurnaan..amin..
Kepada dia,pemberi semangat,tiada kata-kata berharga..Cuma  doa agar kau(fatmi hidayah binti razali)
berjaya dalam hidup dan mati mu..tiada yang indah,selain mengenali dirimu..semoga tuhan izinkan kita bersua  lagi ..sesungguhnya detik itu amat ku nanti-nanti..Insyaallah..

KAU SEMANGAT
tidak sanggup aku tinggalkan bumi itu
yang penuh ragam juga kematangan
ku genggam tangan mu sekuatnya
kerana ia semangatku
yang sentiasa berhayun bersama

hari ini,aku merentasi laut cina selatan
yang dulu membawa satu pengharapan
kini cuma kenangan..
selamat tinggal kenyalang
berakhir  kisah kita disini

tidak mengapa,biar ku pujuk diri
perjalanan kita masih jauh
aku dengan satu keputusan
kau dengan satu perjuangan
hanya satu harapanku
semoga ALLAH sentiasa merahmatimu..

No comments:

Post a Comment