Assalamualaikum..
********kepada semua khalifah allah********..alhamdulillah..akhirnya ada ruang dan kesempatan untuk saya melakar blog ini setelah sekian lama mencari masa..wadah ini untuk tatapan saya sendiri sebagai muhasabah diri yang sentiasa alpa..juga untuk malaikat kecil saya..yang bukan lahir dari rahim saya tetapi dari hati dan kasih sayang serta kerinduan yang tidak pernah pudar..dia..alisya imani yang menjadi penawar duka dan penguat semangat.. tika menyentuh tangan kecil itu,terasa kuat diri ini untuk berjuang..semoga wadah ini mekar berkembang seusia dengannya dan terus mewangi...kalian...ingin saya kongsikan petikan dari sebuah kitab. Allah telah memuliakan umat ini dengan lima kemuliaan:

  • Allah menjadikan mereka lemah supaya tidak sombong.
  • Mereka dijadikan kecil-kecil supaya tidak memberatkan belanja, makan, minum dan pekerjaan.
  • Menjadikan usia mereka pendek supaya kurang dosa mereka.
  • Menjadikan mereka faqir/ miskin supaya meringankan hisab mereka di akhirat.
  • Menjadikan mereka umat terakhir supaya tidak tinggal lama di dalam kubur.
Wadah ini aku layarkan kepada semua yang bernama insan…yang sedang memikul tanggungjawab sebagai khalifah dibumi Allah ini..mari kita tautkan ukhwah,biar iman yang digenggam ini utuh selamanya..kalian..pernahkah kalian diuji ,diuji dan diuji…mungkin pernah dan mungkin tidak..itulah..seseorang itu tidak akan pernah merasai sesuatu melainkan seseorang itu pernah merasainya..tidak sama rasanya apabila seseorang itu ditimpa musibah dengan seseorang yang hanya melihat..biar mulut berkata ‘aku faham apa yang kau rasa.aku dapat rasakan apa yang kau rasa,kau kena kuat!sabarlah…”ya!benar,seseorang itu mampu merasai kesakitan orang lain,tapi tidak mampu menanggung  bebanan itu..hanya menanggung rasa tapi bukan hakikat…beginilah hebatnya hidup,agungnya allah,dan kita yang bergelar  insan..yang sentiasa lupa dan alpa…yang sentiasa kalah dan lemah,yang sentiasa keji dan rugi..

 
Kalian…
Ingin sekali aku kongsikan perihal diriku ..pernah suatu ketika aku sering menyalahkan  DIA yang esa..mengapa begini takdir untuk aku..untungnya orang lain,tak alim pun,tapi kaya,tak study pun,tapi berjaya,tak berharap pun,tapi mudah saja dapat..aku???dah letih aku buat benda baik,tak dapat apa-apa pun..dah penat belajar,siang malam,tidur pun lambat..hasilnya.biasa-biasa saja..tak macam kawan yang lain,mereka jarang ulangkaji,bila keluar keputusan,masyaallah,hebatnya!!!hidup pula sering pula berharap.tapi…sentiasa hampa..hinggakan rasa cemburu dan marah menguasai diri…ahh!!persetan..
Sudah penat  diri ini mendayung sampan,,segala keringat dicurahkan…baru tersedar,rupa-rupanya selama ini air tasik sudah kering,bila dan mengapa ia begitu membuatkan aku berfikir..rupa-rupanya aku masih ditampuk lama,tidak pernah kehadapan,dan tidak memandang langsung di belakang..begitu kusyuk dengan segala harapan dan impian…apabila selangkah kaki ingin sampai,ia seperti kabus yang hilang ditiup angin..berarak semakin jauh..apabila tangan hampir menggapai,ia jatuh dan pecah berderai..tidak sedikit pun tangan ini dapat menggenggam..
Ya Robbi…aku sudah penat..hebatnya ujian KAU..mengapa aku yang kau pilih??..mengapa bukan dia..dan dia???...ujian ini membuatkan aku memilih landasan baru,,yang jauh dari halangan,yang jauh dari dipandang hina oleh orang lain..ya!!!satu ketika aku yakin  membuat keputusan yang betul dan pasti segalanya bakal aku miliki..tiada lagi kekecewaan….aku campak pendayung,aku pecahkan sampan,jauh aku lari,jauh aku pergi,,semakin dekat,semakin aku gagahkan diri..akhirnya aku tiba di penamatnya…
Mengapa gelap???mengapa sunyi??mana perginya segala impian aku..mengapa kosong???mana?mana?mana?sia-sia semuanya…ya allah…aku kalah..aku lemah..aku keji..Inilah balasan kau kepada aku yang meninggalkan kau,meninggalkan landasan kau..terduduk dalam gelap aku merintih,mohon diampun kan segala dosa,pergilah segala impian dan harapan..siapalah aku untuk memilikinya jika ia tidak ditakdirkan untuk aku..pergilah..aku mengalah..aku redha ya  allah..aku bukanlah sesiapa untuk mempersoalkan segala ketentuanmu..dan bukan sesiapa untuk melawan fitrahmu..sesungguhnya kau maha esa ,kau maha agong,kau maha penyayang..
Nanar aku dalam gelap,mencari-cari jalan keluar..lalu,disapa angin lembut seperti menyapu air mata dipipi.. aku bergerak mengikut angin itu..allah ya rahman…dia temukan aku pintu keluar.. aku kembali menemui tasik yang dulunya kering,tetapi kini dilimpahi air.terdetik dihati,bagaimana aku hendak menyeberang?tiba-tiba...terlihat kepingan-kepingan kayu buruk terapung dekat dengan tebing..lalu,aku mengaitnya..kayu ini nampak saja buruk tapi,masih kukuh..terdiam aku seketika.kerana ini ialah sisa sampan yang aku pecahkan..bantuan yang allah berikan dulu,semasa aku sibuk mengejar dunia,aku telah musnahkan..
Ya allah,kau masih mahu menerimaku dengan apa yang sudah aku lakukan..kau berikankan aku kayu ini supaya  aku boleh menyeberang ..aku pernah menyalahkan kau atas segalanya..tetapi kau….masih memandang diriku yang keji ini..masih memberikan aku ruang dan peluang…SESUNGGUHNYA KAU MAHA BESAR,KAU YANG ESA..
 
Kalian..itu kisah aku,mungkin kalian pernah begitu atau mungkin tidak..bagi yang pernah.mari kita insafi.sesungguhnya allah timpakan segala ujian itu kerana ingin menguji kasih sayang kita kepadanya.terbalas atau tidak kasih sayangnya kepada kita selama ini.segala ujian itu juga adalah keampunan...nikmat allah yang sedikit tidak pernah kita syukuri kan..inikan pula nikmat yang lebih besar.apabila mahukan sesuatu,meminta dan merayu..apabila dapat,tidak sedikit pun menzahirkan kesyukuran..itulah insan,dan itulah aku...bagi yang tidak pernah diuji begitu,jadilah orang yang senantiasa bersyukur..ingatlah dunia ini ibarat roda,takdir allah pun begitu,,walau bergunung mana pun harta,jika allah hilangkan udara..bagaimana..walau setinggi mana pun berjaya.jika allah tarik satu nikmat,mungkin yang berjaya boleh jadi gila..apa gunanya…dan walau sesempurna mana pun seseorang itu memiliki segala-galanya..jika allah lenyapkan nikmat kebahagiaan,tiada guna semuanya..kerana kebahagiaan itu pengubat segala duka,madu segala kepahitan,dan racun segala kemungkaran..sesungguhnya jiwa yang tenang itu dihadiahkan oleh allah kepada yang selalu merinduinya..insyaallah,jiwa yang tenang ini sentiasa sabar,redha dan istiqomah dalam mendidik diri..

 
Aku,kalian dan mereka adalah khalifah allah,ingat janji kita sebelum lahir ke dunia sementara ini,kita hanya perantau dan akan kembali apabila tiba masanya..segigih mana mengejar dunia,segigih itu juga kita mengejar kehidupan akhirat..

No comments:

Post a Comment