Assalamualaikum..
********kepada semua khalifah allah********..alhamdulillah..akhirnya ada ruang dan kesempatan untuk saya melakar blog ini setelah sekian lama mencari masa..wadah ini untuk tatapan saya sendiri sebagai muhasabah diri yang sentiasa alpa..juga untuk malaikat kecil saya..yang bukan lahir dari rahim saya tetapi dari hati dan kasih sayang serta kerinduan yang tidak pernah pudar..dia..alisya imani yang menjadi penawar duka dan penguat semangat.. tika menyentuh tangan kecil itu,terasa kuat diri ini untuk berjuang..semoga wadah ini mekar berkembang seusia dengannya dan terus mewangi...kalian...ingin saya kongsikan petikan dari sebuah kitab. Allah telah memuliakan umat ini dengan lima kemuliaan:

  • Allah menjadikan mereka lemah supaya tidak sombong.
  • Mereka dijadikan kecil-kecil supaya tidak memberatkan belanja, makan, minum dan pekerjaan.
  • Menjadikan usia mereka pendek supaya kurang dosa mereka.
  • Menjadikan mereka faqir/ miskin supaya meringankan hisab mereka di akhirat.
  • Menjadikan mereka umat terakhir supaya tidak tinggal lama di dalam kubur.



                                    JIWA YANG HINA...

                                                


Mengapa hati ini tidak keruan ya allah

Seperti ada sesuatu yang hilang

Sesuatu yang membuat jiwa ini kosong

Kehulu kehilir aku cuba melengkapinya

Akhirnya aku tersungkur ke tanah




Mendongak ke langit mengenal ertinya
Mencari sinar disebalik awan tebal
Terus berarak perlahan dan berlalu
Terlihat cahaya terik itu memancar
Deria ini tidak gagah bertentangan dengannya
Tertunduk lesu menguis anak batu


Baru tersedar cahaya itu sudah kelam
Menghilang disebalik kesunyian


Kepadamu ya tuhan
Aku bermohon agar esok  masih berkunjung
Menebar udara segar ke segenap pelosok
Berkilau bersama titisan embun
Mengibar bauan dan terus  mewangi



Ya rabbi ya Rahim
Hadirkan sinarmu kepada ku
Sungguh aku terlalu lemah
Aku berjanji akan ku tatap dan dakap cahaya itu
Sampai nyawa ini ke akhirnya..










No comments:

Post a Comment